نماد اعتماد الکترونیک
اینماد نشانهای است که از طرف مرکزی با نام توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است، صادر شده و به کسب و کارهای اینترنتی مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا میگردد؛ این نماد پس از بررسی درگاه (وبسایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت دو سال صادر میگردد.
به منظور قانونمند کردن کسب و کارهای اینترنتی و تجارت الکترونیکی، وزارت صنعت و معدن و تجارت، اقدام به تنظیم مقررات ویژه ای نموده تا با اجرای انها بتواند بر فعالیت فروشگاههای اینترنتی نظارت داشته باشد. یکی از برنامه های این وزارتخانه، اعطای نماد اعتماد الکترونیکی(اینماد) به وبسایتهای فروش اینترنتی است و درج این نماد در سایت های مذکور، نشان می دهد که فعالیت فروشگاه مجازی مربوطه از نظر قانونی مجاز و مورد تایید است.
نماد اعتماد الکترونیک ۲ ستاره چیست ؟
سطح اولیه نماد اعتماد (نماد یک ستاره) ، به مشتری این اطمینان را میدهد که این فروشگاه از اعتماد کافی برای خرید اینترنتی برخوردار است . ستاره دوم نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه هایی صادر میگردد که از پروتکل امن ( HTTPS ) استفاده میکنند .
HTTPS چیست ؟
اگر به بالای مرورگر خود نگاه کنید ، متوجه خواهید شد که قفلی در سمت چپ یا راست آدرس سایت ایده آل استایل نمایش داده شده است . این پروتکل به این معناست که اطلاعات بین مرورگر و سرور با امنیت کامل منتقل میشود .
همانطور که گفتیم کسب و کارهای اینترنتی به شدت در حال افزایشاند. با توجه به سهولت دسترسی به اینترنت، بسیاری از فعالیتهای تجاری ترجیح میدهند محصولات و خدمات خود را از طریق اینترنت و نرمافزارهای تلفن همراه معرفی کنند. لذا کسب و کارهای اینترنتی بسیاری امروزه مشغول فعالیت هستند.
از آنجا که کلاهبرداریها و سوءاستفادهها نیز در این فضا به راحتی صورت میگیرد، لازم است سازوکارهایی برای ساماندهی این کسب و کارها درنظر گرفته شود.
یکی از این سازوکارها، لزوم دریافت مجوز برای کسب وکارهای اینترنتی است

ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران یک ستاد وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که مسئولیت تایید محتوای وبگاههای ایرانی در اینترنت را بر عهده دارد. در ایران، تولیدکنندگان محتوا در اینترنت (از جمله دارندگان وبگاهها و وبنوشتها) طبق قانون موظفند که اطلاعات شخصی خود از جمله شمارههای تلفن و نشانیهای تماس و ویژگیهای فنی وبگاه خود را در «سایت ساماندهی» ثبت کنند.
روند ثبتنام همچنین شامل ارسال عکس، تصویر کارت ملی، تصویر مدرک تحصیلی (ثبت وبگاه تنها برای افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاتر مجاز است) و گواهی عدم سوء پیشینه است.